Beatus Ille

Horacio

 

Beatus ille qui procul negotiis,

ut prisca gens mortalium

paterna rura bobus exercet suis,

solutus omni fenore,

neque excitatur classico meles truci        5

neque horret iratum mare,

forumque vitat et superba civium

potentiorum limina.

Ergo aut adulta vitium propagine

altas maritat populos,                            10

aut in reducta valle mugientium 

prospectat errantis greges,

inutilisque falce ramos amputans

feliciores inserit

aut pressa puris mella condit amphoris,  15

aut tondet infirmas ovis

vel, cum decorum mitibus pomis caput

Autumnus agris extulit,

ut gaudet insitiva decerpens pira

certantem et uvam purpurae,     20

qua muneretur te, Priape, et te, pater

Silvane, tutor finium.

Libet iacere modo sub antiqua ilice,

modo in tenaci gramine;

labuntur altis interim ripis aquae,            25

queruntur in silvis aves,

fontesque lymphis obstrepunt manantibus,

somnos quod invitet levis.

At cum tonantis annus hibernus Iovis 

imbres nivesque comparat,        30

aut trudit acris hinc et hinc multa cane

apros in obstantis plagas

aut amite levi rara tendit retia,

turdis edacibus dolos, 

pavidumque leporem et advenam laqueo gruem 35

iucunda captat praemia

Quis non malarum quas amor curas habet

haec inter obliviscitur?

Quodsi pudica mulier in partes iuvet

domum atque dulcis liberos,       40 

Sabina qualis aut perusta solibus

pernicis uxor Apuli

sacrum vetustis exstruat lignis focum

lassi sub adventum viri

claudensque textis cratibus laetum pecus            45

distentia siccet ubera

et horna dulci vina promens dolio

dapes inemptas apparet,

non me Lucrina iuvent conchylia

magisque rhombus aut scari       50

siquos Eois intonata fluctibus

hiems ad hoc vertat mare,

non Afra avis descendat in ventrem meum,

non attagem Ionicus

iucundior, quam lecta de pinguissimis     55

oliva ramis arborum

aut herba lapathi prata amantis et gravi

malvae salubres corpori

vel agna festis caesa Terminalibus

vel haedus ereptus lupo.             60

Has inter epulas ut iuvat pastas ovis

videre properantis domum,

videre fessos vomerem inversum boves

collo trahentis languido

positosque vernas, ditis examen domus,  65

circum renidentis Lares.”

Haec ubi locutus fenerator Alfius,

iam iam futurus rusticus,

omnem redegit Idibus pecuniam,

quaerit Kalendis ponere.             70

 El arte poética de Horacio

        Horacio, uno de los grandes poetas de Roma, escribió obras de cuatro tipos: sátiras, épodos, odas y epístolas. Sus Sátiras abordan cuestiones éticas como el poder destructor de la ambición, la estupidez de los extremismos y la codicia por la riqueza o la posición social.

 

 

 

Oda a la vida retirada

Fray Luis de León

 

¡Qué descansada vida

la del que huye el mundanal ruido

y sigue la escondida

senda por donde han ido

los pocos sabios que en el mundo han sido!

Que no le enturbia el pecho

de los soberbios grandes el estado

ni del dorado techo

se admira, fabricado

del sabio moro, en jaspes sustentado.

No cura si la fama

canta con voz, su nombre, pregonera

ni cura si encarama

la lengua lisonjera

lo que condena la verdad sincera.

¿Qué presta a mi contento

si soy del vano dedo señalado, 

si en busca de este viento

ando desalentado

con ansias vivas y mortal cuidado?

¡Oh campo, oh monte, oh río!

¡Oh secreto seguro deleitoso!

Roto casi el navío

a vuestro almo reposo

huyo de aqueste mar tempestuoso.

Un no rompido sueño

un día puro, alegre, libre quiero;

no quiero ver el ceño

vanamente severo

de quien la sangre ensalza o el dinero.

Despiértenme las aves

con su cantar suave no aprendido,

no los cuidados graves

de que es siempre seguido

quien al ajeno arbitrio está atenido.

Vivir quiero conmigo,

gozar quiero del bien que debo al cielo,

a solas, sin testigo,

libre de amor, de celo, 

de odio, de esperanza de recelo.

Del monte en la ladera

por mi mano plantado tengo un huerto,

que con la primavera

de bella flor cubierto

ya muestra en esperanza el fruto cierto.

 

Fray Luis de León

        Fray Luis de León es una figura indispensable para entender el Renacimiento español. Convertida en símbolo de la resistencia frente a un poder opresor representado en la Inquisición, su vida muestra un apasionante contraste entre el mundanal ruido y la búsqueda de la armonía interior.